Skolan

Tänkte ta och berätta lite om skolan här för er som är intresserade. Skolan är heeelt olika skolan i Sverige, allt från hur lektioner är upplagda till hur vilka ämnen man läser. Här så har man inte en klass man går i och har alla lektioner tillsammans med utan här har man et skräddarsytt schema efter de klasser man valt att ha. Det är både plus och minus med det, det är bra för man får välja precis de ämnen man vill läsa (förutom de som är obligatoriska förstås) men minuset är att man känner inte samma trygghet, det är nya personer hela tiden. Jag kanske bara känner så i början för att jag inte känner någon, vem vet.

HOMEROOM: Hur som helst vi börjar skoldagen kl 8.00. Jag brukar vara där kl halv åtta för Nancy måste vara på jobbet då. Skolklockan ringer 07.55 och då börjar alla elever springa till sina homeroom. I homeroom träffas man varje morgon med sin homeroom teacher, jag tror att min homeroom teacher är Coach Neier. Det börjar alltid med att ett meddelande går ut i högtalarna, först dagens prayer. Då ställer sig alla upp och ber sen direkt efter säger han som läser upp meddelandet : remain standing for the pledge of allegiance. Det går nått i stil med I pledge allegiance fot the united states of america osv osv. Alla håller handen på hjärtat. Sen fortsätter meddelandet med att han ropar upp vilka som har meddelande i the main office och så. I homeroom får vi papper som ska skrivas under osv, sen ser vi på skolans egna nyhetssändning Knightley News där de intervjuar football spelare, pratar om matcher, ja alla nyhter som rör skolan. Homeroom är ungefär 20 -30 min.

PERIOD 1: Har antingen engelska eller geometry. Vi har block så lektionerna är ungefär en timme och 15 minuter, är inte helt säker på tiderna. På engelskan håller vi på med american literature. Vi läser korta berättelser och ska svara på frågor och sånt. På geometry så tar vi oftast notes av lärarens powerpoint. Gör några uppgifter eller får ett worksheet. Drygt, hatar alla krångliga ord som segment, linear point, ray, opposite rays.

PERIOD 2: Introduction to art eller american history är det som står på schemat, beror på om det är en blue day eller gold day. På Intr. to Art så ritar vi oftast, vi håller just nu på med skuggningar i färg. Men vi har också läxor då vi ska läsa och svara på frågor om elements of art, principles of art och the criticism of art. Jag valde den kursen bara för att fylla ut mitt schema. Jag är helt seriös rädd för läraren, jag har missuppfattat min läxa två gånger så jag har fått gått till seminar. Hon säger det för heela klassen men sen när jag är på seminar är hon jättesnäll. Weird. Am.History är en rolig klass, läraren verkligen en undebar personlighet. Och hon matchar sina kläder värsta fint haha. Vi håller just nu på med hur man upptäckte amerika. Prov imorgon, nervös!

PERIOD 3: Mixed Chorus eller Recreational activities. På Mixed Chorus har vi en skön lärare och det är en helt okej klass. Vi sjunger bara och har aldrig läxor. Rec är också en bra klass, det är som gympa. Hittils har vi bara spelat tennis och beachvolleyboll eller sandvolleyboll som dom säger. Läraren är en rolig filur. Haha det är verkligen en torr gubbe. Och hans roliga vindbyxor som han har hela tiden och dragit upp dom till naveln haha. Ibland kan man ju fråga sig varför man gör vissa aktiviteter som tex när vi såg en film om gratis vildmarksuppleverser i Missouri där vi skulle fylla i en lucktext om tex hur långt deras promenadspår var i nått naturreservat.

LUNCH 12.40 - 13.04

PERIOD 4: Har spanska eller theology. Spanska är rolig, en lite lättare spanska än vad jag är van vid men det är helt okej för mig. Ni som har haft spanska med mig vet att jag inte alltid varit så engagerad vad det gäller spanskan. Men känner faktiskt att det är roligt att gå på spanskan. Theology är en skum klass. Läraren kan lätt ledas in att prata om annat än vad vi faktiskt ska prata om så det är roligt och se hur alla försöker ställa massa frågor tex: Vad skulle du säga om jag utav fakta visste att Jesus inte exsiterar eller nått sånt. Det mesta vi gör är att man disskuterar och sen så får vi läxa att läsa en text i boken och svara på frågor. Theology är typ av religionkunskap en vi pratar mest om abort, gud, jesus, moral, osv. Efter period 4 är skoldagen slut, kl är då 14.30.

Seminar är om man vill ha hjälp med läxor, har missat läxor osv. Läxhjälp kan man säga!

 


Kommentarer
Postat av: alice

lycka till på provet!!!

2009-09-08 @ 09:45:38
URL: http://allizbralliz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0